Mozart rocks

Este vorba de un concert de muzică clasică şi rock, în care se vor interpreta lucrări de Ludwig, Robert, Johannes, Piotr Ilici şi, bineînţeles, Wolfgang Amadeus. Acest eveniment va avea loc joi, 25 iunie, de la ora 19, la Sala Palatului. Preţul biletelor pleacă de la 30 de lei şi se opreşte la 80.

Însă, această ştire am citit-o întîmplător pe www.cabral.ro şi în timp ce o parcurgeam, mi-a răsărit un sentiment ciudat pe care am să-l explic. Oare de ce lumea e atrasă să vină la acest concert doar de dragul că titlul e mişto, senzaţional, ieşit din tipare? De ce totul trebuie să aibă o alură comercială pentru a putea convinge un om să cumpere un bilet la un astfel de spectacol?

Acum aproape trei ani, pe vremile cînd făceam şi eu parte din acelaşi ansamblu orchestral care va evolua joi, am avut ocazia să interpretăm alături de formaţia de rock Therion, tot la Sala Palatului, un concert în genul acesta, unde în prima parte s-au putut asculta mai multe piese din repertoriul simfonic internaţional, la care au participat componenţii trupei rock, iar în a doua parte piesele lor care i-au făcut celebri. A fost arhiplin. Normal, erau fanii Therion, plus noutatea de a-i vedea pe rockeri cîntînd în direct alături de o orchestră simfonică. Faza cu simfonicul nu prea a prins, s-a şi huiduit la un moment dat. După pauză, sala era în delir.

Joi la Sala Palatului, alături de Orchestra Naţională Radio se vor afla opt chitarişti, conform surselor media. Spectacolul va fi garantat, nici nu încape îndoială. Sînt nume mari, cunoscute, adevăraţi profesionişti ai genului.

Cabral recunoaşte că a postat acest articol pe blogul său “căci sînt şanse să mai existe interesaţi care încă n-au auzit de concertul ăsta”. Prima reacţie a unui comentator este edificatoare: “Neah… Urăsc genu ăsta de muzică”. După care au început să sosească cei cărora într-adevăr li s-a părut interesantă propunerea ibackiană.

Recomand şi eu cu drag, deh, mă leagă amintiri de ONR, dar la final am o întrebare pentru voi: Mergem la Mozart Rocks pentru că e cool, de acord. Dar la concertele normale cu Mozart, fără rocks la sfîrşit, de ce nu vine lumea?

Similar Posts:

魔笛 - 中国制造
Angelica Vasilcov - "Boys And Girls"

Comments 12

  • Pentru că nu e la fel de cul?! Pentru că românului îi plac doar spectacolele cu nume cul?!?! Pentru că nu e cul să asociezi o muzică cul cu una uncul?!

    :-??

    O zi faină!

  • hello! interesant teritoriu… :p
    referitor la articolul asta…. conteaza imaginea si comercializarea din ce in ce mai mult, pentru ca lumea a devenit superficiala… nu mai au timpul sa mai simta sau sa gandeasca si partea spirituala a artei… (pt ca…da, time is money )
    si atunci le servim totul pe tava, cu condimente moderne!

  • Pentru că nu e la fel de cul?! Pentru că românului îi plac doar spectacolele cu nume cul?! Pentru că nu e cul să asociezi o muzică cul cu una uncul?! :-??
    Pentru că nu ştiu să răspund şi m-am băgat doar în seamă cu Votrâ Majesté.

    O zi faină!

    P.S. Majesté, vă rog, ştergeţi-l pe primu’, nu m-a lăsat să corectez. Mulţam.

  • Mozart? Ce este asta? De douazeci de ani in Romania, in orice imprejurare, toti, aproape toti romanii asculta un gen de muzica ingrozitor si daunator.Cool? Da, este cool ca dintr-o decapotabila cand trece pe langa tine sa auzi cu boxela la max. cantece cu Adrian de Vito!Cool!Sa mai zic dragul meu ceva? Nu mai zic…….am un gust amar.Tu, sa canti frumos!O zi buna!:)

  • Uite: acum mi-a venit in gand George Pruteanu- D-zeu sa-l odihneasca pe unde este!Ca totdeauna cat a trait mai avea sa ne spuna cate o vb.;)

  • concertul ala a fost extraordinar… si te rog nu mai generaliza, da. Stii ca io am fost mereu la concerte 😀

  • iulia are dreptate… sunt probleme la edit comment. Nici eu nu pot ca sa sterg comentariul postat de 2x? why? nu a vrut sa se posteze din prima si apoi zbag de 2x si cu imposibilitatea de a sterge. hmmm

  • Incercati sa scrieti corect din prima.

  • Uite, nu te contrazic, doar ca as nuanta putin motivele…

    In primul rand nu cred ca e vorba de factorul coolness, cred ca e vorba de inedit. Se intampla lucruri “altfel”, si oamenii cauta tot timpul senzatii noi, chit ca si numai pentru ureche (cu toate ca nu e vorba numai de ureche ci mai ales de stare).

    Apoi, nu mai exista o educatie in directia asta. In afara de cativa parinti care le mai pun copiilor (asta o sa doara) scartaieli simfonice (da, asta este termenul folosit pe scara larga), majoritatea celor care ajung la varsta cand isi orienteaza gusturile muzicale sunt lasati de izbeliste. Si da, turma invinge intotdeauna.
    E, nefiind aceasta cultura, daca trimiti un copil, un adolescent, la un concert de muzica clasica, el va asculta, in foarte mare parte, numai noutati. Nu e familiarizat nici cu genul, nici cu “playlist”-ul in sine, se va simti in plus, degeaba, aiurea.

    Apoi, eu le spun concertelor de genul asta “clasic pentru popor”. Da, am putea folosi si “comercial” numai ca e prea restrictiv termenul. De ce “pentru popor”? Din simplul motiv ca sunt cantate numai piese cunoscute, foarte populare, pe care nu ai cum sa le ocolesti in viata, oricat de orientat esti catre alt fel de muzica.
    E, atunci cand omul merge la un “clasic pentru popor” el se va duce si din motivul asta, stie ca nu-l vor “stresa’ fel de fel de iscusiti cu chestii pe care nu le-a auzit in viata lui.

    La Viena, de exemplu, cred ca stii, in preajma sarbatorilor de iarna sunt niste concerte “pentru popor” la Hofburg. Eu ma duc de cativa ani, negresit, cu fiica-mea si cu toti prietenii pe care-i prind pe-acolo. Pentru ca stiu ca daca ma duc o sa ma intalnesc si cu lucruri noi, dar si cu senzatii si stari (da, vorbim de muzica) pe care le voi recunoaste si ma voi simti bine.

    Si de final… da, ascult muzica clasica, dar in proportie de maxim 10%. De ce? Mie mi se pare ca ai nevoie de o stare speciala pentru asta, si in plus, de un sistem audio care sa poata “duce” asa ceva.

    Deci… nu, nu cred ca este vorba de factorul culeanu, cred ca e vorba de o muzica ce are nevoie, pentru multi, de o imprietenire in prealabil.
    Bine, asta cred eu, poate gresesc.

  • Nu contrazic factorul inedit de care aminteai, este într-adevăr ceva ce nu vezi prea des pe scenă. Dar sînt şi multe alte concerte de muzică clasică normală (fără chitări şi alte baterii) care nu au parte de aceeaşi anvergură, publicitate şi mai ales respect. Mă refer aici la faptul că într-o ţară în care idiotizarea “poporului” accelerează cu paşi rapizi, nu se găsesc resurse pentru promovarea adevăratelor valori. Cît despre voinţă, nici nu mai vorbesc.

    Am înţeles ce vrei să spui prin “clasic pentru popor”, e un fel mai blînd de a spune “daţi-i poporului ce poate să înghită”. Nici prea banal, dar nici prea elevat (altfel spus, nici prea prea, nici foarte foarte). Totul să fie mediocru. De fapt, cam despre asta e vorba în general. Hai să-ţi dau un exemplu cu care m-am confruntat adeseori. Este vorba de nunţile la care se cere cîte o formaţie de muzică clasică. De obicei, organizatorii vor Strauss sau Mozart, ce au mai auzit şi ei că e mai celebru, în general, muzică digerabilă. Sînt de acord, e chiar deplasat să te duci la o nuntă şi să te apuci să cînţi Shostakovich sau mai ştiu eu ce alte drăcovenii contemporane. Dar de curînd, mi s-a întîmplat să trăiesc o minune. Nişte oameni, care nu au niciun fel de treabă cu muzica, au cerut pentru o nuntă două piese de care nici eu nu am auzit în viaţa mea. Problema e că treaba asta nu se întîmpla în România. Este un caz solitar, dar spune multe.

    La faza cu “starea specială” necesară ascultării muzicii clasice şi cu sistemul audio care “să ducă”, poate că e şi aşa. Dar nu ai nevoie de nu ştiu ce sculă de basculă ca să poţi asculta aşa ceva. Un adevărat fan, unul căruia îi place şi este interesat de aşa ceva, ascultă şi la un radio de buzunar Radio România Cultural sau Muzical. Plus că, referindu-mă strict la Bucureşti, există Filarmonica George Enescu, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Română, Teatrul Naţional de Operetă Ion Dacian, concerte ale orchestrelor de la Conservator, plus o grămadă de recitaluri solo, de duo, trio, cvartet etc.

    Mi-ar plăcea să văd că lumea se îndreaptă spre inedit şi la un concert de la cele de mai sus, cu un program să zicem Lutoslawski. De ce nu? Atîta timp cît nu au făcut-o niciodată, de ce nu s-ar duce din curiozitate şi la un astfel gen de muzică pe care “poporul” o înghite mai greu?

    Eu oricum, mulţumesc pentru nuanţări. Au fost binevenite.

  • “De ce?”-ul tau se alatura altor “de ce?”-uri, multe la numar, ce coabiteaza si se inmultesc la noi…
    De ce emisiunile tv de succes trebuie sa contina si putin scandal, putin sex, putina mahala… (nu-mi spune ca nu-i asa, prezint una dintre ele)?
    De ce oamenii s-au obisnuit atat de tare cu politicienii care fura incat, atunci cand aud de inca un furt de proportii spun doar “mi-e scarba” si trec mai departe?
    De ce intr-o tara in care, in cercurile de prieteni, mandria era sa deschizi o discutie despre o carte pe care nu o citise nimeni din gasca, acum la fiecare stop e cate un tarat in masina caruia urla “Sa are valoarea mea!”?
    “De ce?”-urile astea vor fi din ce in ce mai multe. Nu, nu m-am resemnat, dar macar nu ma mai ia prin surprindere starea asta de fapt.

    O zi mai buna iti doresc!

  • Marketing,Naicule,marketing…Sincer – buna strategie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.