Melodia cu un defect

Muzica a luat-o razna în ultima vreme, dacă nu cumva a luat-o razna mai demult şi, de fapt, ne dăm seama pe zi ce trece că sound-ul sunetul capătă valenţe nebănuite. Sau, dimpotrivă, marii compozitori s-au plictisit de aceleaşi tiparuri binecunoscute şi fac experimente pe simţurile noastre auditive nevinovate. Este şi cazul unei melodii pe care o tot dau la radiourile dance din Spania, al cărei titlu nu îl ştiu (dar îl voi afla), dar despre care vă pot povesti cît să vă faceţi o vagă idee: protagonista este o vioară cu o coardă la acordată atît de fals, încît o ureche avizată poate ajunge să vomite la auzul ei. Da, aţi citit bine: o ureche să vomite. Am să caut melodia şi o să fac un anunţ public de later edit pe pagina de twitter.

Deocamdată să revenim la melodia cu defect despre care vă anunţam în titlu. Face parte din repertoriul şlagărelor autohtone, are o oarecare vechime şi, cu siguranţă, fiecare dintre voi a ascultat-o cel puţin o dată. E imposibil să vă daţi seama despre ce piesă vorbesc, aşa că am să vă spun tot eu.

Vorbim astăzi despre Liviu Hodor feat. Mona – “Sweet Love”. Hai mai întîi să (re)ascultăm piesa şi apoi să dăm în vileag totul.


Problema muzicală apare pe refren cînd acordeonul interpretează cu talent o preafrumoasă linie melodică formată din notele re-sol-si bemol-fa-mi-re-la, iar vocea aceeaşi linie, cu excepţia celei de-a doua note, care în loc de sol este fa, reieşind un nefericit re-fa-si bemol-fa-mi-re-la. Am tăiat intenţionat prefixul “ne” de la “nefericit”-ul de mai devreme, luînd în calcul şi posibilitatea în care compozitorul chiar a dorit cu patos această disonanţă de secundă mare dintre fa şi sol. E drept că la un moment dat cînd revine refrenul fix la minutul 2:35, vocea şi acordeonul cîntă împreună o linie melodică formată din acordul tonalităţii în care e scrisă piesa – re minor – adică re-fa-la-fa-mi-re-la, ceva total nou faţă de ce am auzit pînă acum. Numai că după 4 măsuri se bălmăjeşte din nou, vocea revenind la re-fa-si bemol şi acordeonul la deja consacratul re-sol-si bemol. Cu alte cuvinte, o împulecătură pe care simţul meu muzical nu o înţelege. La fel cum se întîmplă şi la mult mai celebra piesă interpretată de Kylie Minogue – Believe In You (nu ştiu de ce mi-a venit în cap chestia asta), unde pur şi simplu nu văd rostul smiorcăielii cu glissando care apare fix la 1:14 în link-ul de aici.

Ţin să precizez că nu pun la îndoială talentul componistic al autorului piesei “Sweet Love”. Sună foarte bine, e dansabilă, e discotecoasă, numai că stau şi mă întreb dacă într-adevăr şi-a dat cineva seama de această greşeală, care, repet, dacă a fost dorinţa expresă a compozitorului, acest articol urmează să se autodistrugă odată cu dovada publică.

Revenind însă la duduia lui Hodor, cele mai nobiliare respecte ale mele.

Similar Posts:

Cum să-ţi alegi instrumentul muzical perfect
Acum pe bune! Cine administrează pagina de Facebook a Colegiului Naţional de Arte "Dinu Lipatti" ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *